Micro Matic logo
Logg inn

Torkild: — Jeg vil gjøre hverdagen enklere for prosjektlederen

Trenden er tydelig: Tidligere ansatte kommer tilbake til Micro Matic! En av våre «hjemvendte sønner» er Torkild Bøe, som returnerer med mål om å gjøre hverdagen enklere for norske prosjektledere.

Vi har spurt Torkild om hvorfor han kom tilbake til Micro Matic – og hvorfor alle som jobber med inneklima og byggautomasjon bør bry seg om at han er tilbake i Asker!

— Fornøyde folk kommer tilbake, er det korte svaret – enten det er for å jobbe eller for å handle produkter og tjenester. Sånn sett er jobben min veldig grei; den handler egentlig bare om å skape fornøyde kunder, innleder Torkild mens to kaffekopper fylles opp.

— Hvis jeg kan gjøre den delen av prosjektet vi er involvert i enklere for kunden – og de merker det – da kommer de tilbake!

Les også: Returnerer som daglig leder – etter fire lærerike år

Praktikeren som ble rådgiver

Torkild begynte i Micro Matic i 1998, som den første rene selgeren på avdelingen som i dag heter inneklima og byggautomasjon.

Du er egentlig en praktiker, til tross for at du har kontorjobb?

— Jeg ville vel sagt at alle her i Micro Matic er praktikere. Vi liker i alle fall å få ting gjort; å skape fremdrift for kundene våre, smiler Torkild.

— Men jeg skjønner spørsmålet ditt, og ja, jeg er utdanna ingeniør og jobba frem til 1998 for entreprenøren GK i Asker. Før jeg tok ingeniørutdanning, jobbet jeg med service, innregulering og montasje i et firma som ble kjøpt opp av GK.

Avdelingsleder på entrepriseavdeling

Etter over 20 år i ulike stillinger i Micro Matic, gikk veien videre – til Bryn Byggklima AS.

Hvorfor forlot du selskapet?

— Jeg trivdes veldig godt i Micro Matic – det har jeg alltid gjort. Men jeg satt med en tanke om at dersom jeg skulle gjøre noe annet var det nå eller aldri. Å si at gresset så grønnere ut på en annen siden av byen er kanskje å ta i, men stillingen var spennende og nysgjerrigheten slo inn. Kunne jeg gjøre noe annet de siste 15 årene av arbeidslivet?

Så da ble du avdelingsleder.

Torkild nikker anerkjennende.

— Det stemmer. Jeg ble avdelingsleder på en entrepriseavdeling, med flere prosjektledere, montører og serviceteknikere i staben. Det var en helt annen måte å jobbe på, veldig travelt og utrolig spennende. Bryn Byggklima er et solid selskap med store ambisjoner,og jeg trivdes godt.

Men du ble ikke værende så lenge?

— Tiden hos Bryn Byggklima viste svært godt verdien av å ha gode samarbeidspartnere som gjør hverdagen din enklere. Det ble raskt tydelig hvorfor den gjengen setter pris på partnere som fikser og ordner – for det er mange tråder å holde styr på i prosjekter, og ting skjer fort. Etter hvert ble det også tydelig at jeg nok trives best som han som fikser, ordner og hjelper dem i mål. En rådgivende praktiker, om du vil, flirer Torkild.

— Jeg kunne kanskje gitt det ett eller noen år til som entreprenør, men har samtidig ikke angra på at jeg kom tilbake til Micro Matic! Jeg savna både gode kolleger og nettverket jeg hadde bygget opp i hele landet, etter mer enn 20 år med salg. Micro Matic la heller ikke skjul på at de ønsket meg tilbake.

— Grunnlaget er den gode opplevelsen

Derfor, etter en periode hos Bryn Byggklima, pakka Torkild både verktøykasse og headset og returnerte til Micro Matic.

Hva har du med deg i verktøykassa, fra jobben i Bryn Byggklima?

— Først og fremst er jeg mer bevisst på viktigheten av å tilrettelegge best mulig for kundene. Hverdagen er ekstremt hektisk som prosjektleder, sier Torkild, som fortsetter:

— Jeg vil ikke ha engangskunder; jeg vil ha gjenkjøpende kunder. Da må vi sikre at de har en god opplevelse av gjennomføring sammen med oss – hele veien fra rådgiverstadiet og til ferdig idriftsettelse. Akkurat det er jeg nok mer bevisst på nå enn tidligere – at grunnlaget i et langsiktig kundeforhold er den gode opplevelsen.

Les også: Thomas Due-Sørensen: — Å komme "hjem" til Micro Matic var et enkelt valg.

Problemløser som setter komponenter i system

Torkild er helt klar på hva han liker best med jobben sin i Micro Matic. Den rådgivende praktikeren lyser opp når samtalen dreies mot hva arbeidsdagen brukes på.

Kundemøter?

— Kundemøter!

Det sier den engasjerte ingeniøren med dagens bredeste smil.

— Det er særlig givende å møte rådgivende ingeniører. De kan utrolig mye om mange ting, men de mangler noen ganger spisskompetansen på det vi leverer. Derfor setter de ofte pris på at vi tilfører kunnskap om fordeler og ulemper med spesifikke løsninger, slik at de kan føle en trygghet på at de får et godt bygg. Å finne løsninger sammen med kunden i konkrete prosjekter er alltid givende, spesielt når flere fag er involvert.

Du er en problemløser?

— Ja, jeg vil si det, nikker Torkild.

— Micro Matic leverer komplette systemløsninger, gjerne med komponenter fra ti ulike produsenter i samme systemløsning – heller enn å måtte velge løsning og produkt fra samme produsent. Det gir oss frihet og fleksibilitet til å sette sammen de riktige komponentene i et system som løser kundens behov. Slike utfordringer liker vi å løse!

Torkild fra HVAC avdelingen forklarer:

Torkild viser frem MicroVAV Control Black 2, styringssystem for behovsstyrt ventilasjon.

Tilrettelegger for tverrfaglig samarbeid

Hva er viktig for deg, i disse kundemøtene du liker så godt?

— Målet er alltid å tilrettelegge så godt som mulig for tverrfaglig samarbeid på byggeplassen. Vi jobber ikke bare med ventilasjonsentreprenører, men også automasjon- og elektroentreprenører. Bygg blir stadig mer komplekse, og fagfelt som tidligere var separat flyter nå over i hverandre i langt større grad.

— At vi har en tverrfaglig systemforståelse og er et selskap med korte kommunikasjonslinjer mellom avdelingene, blir bare viktigere – og betyr også at kundene våre får bedre løsninger.

En viktig investering – med andre ord?

Som bestilt stikker en kollega hodet inn døra, for en rask avklaring om et prosjekt. En kunde har ringt med spørsmål om koblinger og kommunikasjon for brannspjeld. Torkild ser raskt over dokumentet og svarer, før han returnerer til samtalen vår.

— Support, ja – det er viktig! Support koster penger og kan derfor bli nedprioritert – men aldri hos oss! Å følge opp kunder med råd og veiledning – der er vi nok bedre enn mange av konkurrentene våre. Det er selve grunnstammen i vår avdeling, forteller Torkild – tydelig stolt.

Unorsk å komme med skryt

Kaffekoppene tømmes sakte, men sikkert, og samtalen trekker mot slutten.

Hva mener du er suksessfaktoren i Micro Matic?

Torkild tenker seg litt om, før han svarer.

— Vi er likeverdige, alle som jobber her. Det er liten forskjell på om man jobber på lageret eller i ledelsen. Alle er like respektert uansett – og like verdsatt – fordi alle er helt nødvendige for at selskapet skal gå rundt; for at vi skal levere den kvaliteten vi er blitt kjent for.

— Og så er vi flinke til å skryte av hverandre. Å skryte av noen – enten «face-to-face» eller i plenum – er kanskje litt unorsk, men jeg synes det er veldig bra. Det er viktig at alle føler seg verdsatt, og at man får litt skryt når det er fortjent. Her er vi gode!

— Jeg håper det ikke er unikt, men jeg tror nok vi er bedre enn de fleste.

Dere slår meg som en engasjert gjeng?

— Vi får stadig høre at «dette har Micro Matic kvalitet», som selvsagt er trivelig. Samtidig forstår alle som jobber her at når Micro Matic-logoen tas på om morgenen, forplikter det.

— Jeg tørr faktisk påstå at alle som jobber i Micro Matic er stolte av bedriften, arbeidet vi gjør og kvaliteten vi leverer. Vi går på jobb med brystet frem og hodet høyt hevet. Det er i alle fall en kvalitet jeg verdsetter, avslutter Torkild.

Vi benytter informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg best mulig brukeropplevelse og for å sikre at vår netthandelsløsning fungerer optimalt. Ved å trykke 'Godta' godkjenner du bruken av cookies.
Les vår personvernerklæring.